Pastoraat Pastoraat

Pastoraat: omzien naar elkaar

Waarom doen we aan pastoraat?
Omdat we geloven dat in Gods ogen iedereen kostbaar is. Omdat ieder van ons aandacht en zorg nodig heeft. Omdat het voldoening geeft en een verrijking is.

Wat is pastoraat?
 Er zijn voor de ander en voor elkaar. Samen zoeken naar wie God is in ons leven. Alert zijn op wat de ander nodig heeft.

Verandering in het pastoraat

Wat het vertrek van Rev. Ank Muller (en eerder van kerkelijk werker Rianne Steenbeek) voor de pastorale invulling betekent, moeten we nog goed in kaart brengen in de Taakgroep pastoraat, de beleidsgroep en de kerkenraad. Zeker, de gemeente wordt elk jaar weer wat kleiner, maar ook kwetsbaarder, gezien de vaak hoge leeftijden. Gelukkig zijn er contactpersonen en ouderlingen, maar ook zij kunnen niet alles opvangen. Er zullen zeker dingen veranderen en we zullen niet aan alle verwachtingen kunnen voldoen.

Rond uitvaarten zijn er ook veranderingen. Zelf ben ik beschikbaar, maar uiteraard heb ik mijn vakanties en cursusdagen in verband met permanente educatie (nascholing voor predikanten). En dan werk ik ook nog voor 70% in Souburg, de overige 30% in Utrecht. Er is iemand uit Middelburg die via de scriba gevraagd kan worden: Anneke Duvekot. Zij zal zich later voorstellen in BrugKontakt. En er zijn plannen om geschikte gemeenteleden op te leiden om dankdiensten voor het leven te leiden. Het komt overigens ook voor dat families het afscheid in eigen beheer of in samenwerking met de uitvaartleider vormgeven. In alle situaties proberen we goed contact met de familie te onderhouden.

In de kerkdiensten zal er nog meer variatie zijn. De diensten van zowel Ank als eerder Rianne worden vervuld door gastvoorgangers. Het blijft dus dynamisch.

Van belang voor de verbinding met elkaar is dat we naar elkaar blijven omzien. Laat het de contactpersonen, ouderlingen of mij weten als er iets speelt van ziekte, verlies of vreugde.

In het komende jaar zal een deel van het pastorale team en van de beleidsgroep afscheid nemen. Er zijn dus weer nieuwe mensen nodig. Ank nam afscheid met het thema: Gebruik je talenten. Wie durft haar of zijn pastorale talent dienstbaar te maken aan de gemeente?

Eeuwout Klootwijk

Reacties of informatie: Annemarie Stern (0118-471438) of Tjitske Geeve (0118-464248). E-mail: pastoraat@pgos.nl

Voorganger Protestantse Gemeente Oost Souburg

Predikant
: ds. Eeuwout Klootwijk, tel. 0118-853483
Niet beschikbaar op maandagen en dinsdagmorgen.
Dit zijn werkdagen voor de Dienstenorganisatie van de Protestantse Kerk te Utrecht (joods-christelijke relaties).
Evt. wel dinsdagmorgen in overleg.
Op alle dagen buiten de vakanties bereikbaar, inspreken op antwoordapparaat mogelijk. E-mail: dseklootwijk@pgos.nl