Diaconie / ZWO Diaconie / ZWO

Wat is diaconie?
Diaconie is afgeleid van het Griekse woord diakonia. Het betekent dienst, dienen. Vanaf het allereerste begin heeft de kerk dit als een van haar belangrijkste taken gezien: het dienen van je naaste, van de mensen en van de wereld. Door dienstbaar te zijn aan mensen en aan de samenleving, dichtbij en ver weg, geven de kerken concreet gestalte aan de bijbelse boodschap. In de bijbel geldt niet het recht van de sterkste, maar van de zwakste. Telkens weer klinkt de oproep om samen te werken aan een rechtvaardige samenleving. Het is Gods bedoeling dat de wereld en ieder mens tot zijn recht komt. De kerk geeft daar in het diaconaat, in alle bescheidenheid, handen en voeten aan.

Laatste nieuws van onze diaconie:

Beste gemeenteleden,

De afgelopen tijd zijn we bezig geweest met het inzamelen van voedsel op biddag. Dit heeft zes grote dozen vol met voedsel opgeleverd voor het Leger des Heils. Zij zijn hier erg blij mee en willen u hiervoor dan ook hartelijk bedanken.
Verder zijn we bezig geweest met de schoenendoosactie; we hopen eerste paasdag een heleboel schoenendozen in ontvangst te mogen nemen.
Verder zijn we druk bezig geweest met de voorbereiding voor de ouderenbusreis. De uitnodigingen hiervoor worden eind april rondgebracht.
Deze maand zullen we ook weer beginnen met de voorbereidingen voor de vakantietas.
Al met al zijn we weer met veel zaken bezig geweest. Het is dan ook niet voor niets dat we op zoek zijn naar versterking voor de diaconie. Mocht u denken: misschien is dat wat voor mij, neem dan gerust contact op met een van de diakenen.

Busreis voor PKN-gemeenteleden van 70 jaar en ouder en PCOB-leden op woensdag 22 mei 2024.

De diaconie en PCOB organiseren dit voorjaar weer een gezellige busreis. We vertrekken ’s morgens om 10.15 uur van het Oranjeplein voor Bachtenpoorte en rijden dan rechtstreeks naar het lunchadres, restaurant De Hooikar in Gilze. Daar zullen we van een heerlijke warme lunch genieten.
Vervolgens rijden we om 13.30 uur naar Hilvarenbeek.
Om 13.50 uur aankomst in Hilvarenbeek bij het Orgelmuseum, waar we worden ontvangen met koffie of thee en een heerlijke Brusselse wafel met slagroom. Kijk maar eens op www.museumdansant.nl om alvast een indruk van het museum te krijgen.

Daar maakt u een rondreis door de tijd. U hoeft niet rond te lopen in het museum, maar vanaf uw zitplaats komt het museum bij u langs. In een cabaretachtige sfeer hoort u alles over de geschiedenis van de orgels uit de tijd dat het woord onthaasten nog uitgevonden moest worden. Natuurlijk vertellen zij u ook wat er voor werk zit achter de kleurige orgelfaçades en hoe eigenlijk de muziek op de boeken gemaakt wordt. Een terugreis in de tijd met volop gelegenheid voor een dansje in het orgelpaleis Museum Dansant.

Tijdens de pauze wordt een drankje geserveerd naar keuze; alcoholvrije cocktail, advocaatje met slagroom, een wijntje of een biertje.
Om 16.00 uur einde programma en vertrek uit Hilvarenbeek. Via een toeristische route rijden we terug naar Oost-Souburg en verwachten rond 18.00 uur weer thuis te zijn.

BIJZONDERHEDEN:
We reizen met een rolstoeltouringcar. Het museum heeft een gescheiden invalidentoilet en een ruime lift geschikt voor mensen die slecht ter been zijn of gebruikmaken van een rolstoel of rollator.

Let op de uitnodigingsbrief met aanmeldstrook die u over enige tijd ontvangt!
Voor vragen kunt u bellen met Joke Hoftijzer, tel. 0118-633321.

Met vriendelijke groet,
Joke Hoftijzer
Conny Bruggeman
Bert Klamer

De diaconie
Graag tot ziens!

College van Diakenen van de Protestantse Gemeente te Oost-Souburg,
Postbus 1140, 4388 ZJ Oost-Souburg
E-mail: diaconie@pgos.nl

Bankrekeningnummers diaconie
NL19 RABO 0373 7386 76 ten name van
 “Diaconie Protestantse Gemeente Oost-Souburg ”.
NL14 RABO 0389 3464 54 ten name van
“Protestantse Gemeente te Oost-Souburg, inz. Noodfonds”.

ZWO groep van de Protestantse Gemeente te Oost-Souburg,
E-mail: zwogroep@pgos.nl

Bankrekeningnummer ZWO
NL74 RABO 0349 3058 ten name van
 “Penningmeester ZWO groep Protestantse Gemeente te Oost-Souburg."

De leden van de ZWO-groep Oost-Souburg willen de gemeente betrekken bij het werk van de Zending en het Werelddiaconaat, zoals dat vanuit het landelijke centrum in Utrecht door Kerk in Actie gecoördineerd wordt. Voor diverse projecten wordt regelmatig aandacht gevraagd in de kerkdiensten en ook worden er acties gehouden.